מחלות חניכיים

מחלות חניכיים הן מחלות של הריקמה אשר נמצאת מסביב לשן ותומכת בה. מרבית מחלות החניכיים נובעות מזיהום חיידקי שלעיתים מלווה את המטופל לאורך תקופות ארוכות.

הרוב החיידקי מייצר תגובה דלקתית במקום, דבר שמגביר ומזרז את ההרס ברקמות המקיפות את השיניים. מחלות חניכיים עלולות לגרום נזק בלתי הפיך לשיניים עד כדי אבדן שיניים וצורך לעקור שיניים שכבר לא ניתן להציל.

איך מאבחנים מחלות חניכיים?

מחלות חניכיים יוצרות אודם, נפיחות ורגישות מקומית (למשל לחום או לקור, וכמובן למגע, למשל למגע מברשת השיניים או כלי האוכל), ולעיתים אף דימום למשל בשעת צחצוח השיניים. עוד, אנו רואים בחניכיים מודלקות תסמינים של ניידות ונסיגה של החניכיים, מרווחים שנוצרים בין השיניים, ועוד.

האם ניתן למנוע מחלות חניכיים?

הגורמים למחלת חניכיים אינם מסתכמים בהיגיינת פה לקויה. גורמים נוספים, כמו נטייה גנטית, מחלות ברקע (למשל סוכרת), מתח נפשי מתמשך, עישון וצריכת קפאין ואלכוהול מרובים, טיפולי שיניים באיכות נמוכה, ושימוש בתרופות מסוימות, עלולים כולם להפוך את החניכיים לסביבה נוחה להתפתחות דלקת. אם כן, שמירה על היגיינת פה מכילה גם צחצוח נאות פעמיים ביום, כולל ניקוי המרווחים שבין השיניים, אולם לא רק - חשוב לא לעשן, לאזן סוכרת, לשמור על בריאות נפשית, וכמובן - לגשת לביקורת תקופתית אצל רופא השיניים והשיננית.

כיצד מטפלים במחלות חניכיים?

ניתן לטפל בדלקות חניכיים במספר שיטות, הנה פירוט:

ניקוי תת חניכי - ניתן לבצע ניקוי באמצעות חומר אנטי בקטריאלי שיבוצע ממש בתוך החניכיים, על מנת להמיס שאריות פלאק ואבנית ולקטול שכבות חיידקים המצטברות באיזור שורשי השיניים התת חניכיות.

תרופות אנטי בקטריאליות - במקרים שבהם ניקוי תת חניכי לא יספק, ניתן לשלב טיפול זה במתן תרופות בשחרור מושהה המוחדרות אל כיסי החניכיים ומסייעות להיפטר מהזיהום הבקטריאלי הגורם לדלקת.

ניתוחי חניכיים - במידה וטיפולי ניקוי ותרופות אינן מספיקות לטיפול במחלות החניכיים, ניתן לבצע ניתוחים על מנת לעקור את שורש הדלקת. באמצעות ניתוח ניתן לחטא את שורש השן בצורה יסודית, לבנות מחדש את העצמות התומכות בשיניים, לכסות שורשים שנחשפו עקב נסיגת חניכיים, להפחית כיסי חניכיים, ועוד

לקביעת פגישת התייעצות

Address